10 причини да снимате в RAW

RAW черно бяло конвертитанеRAW формата се създава още в зората на цифровата фотография и се налага като професионален формат, изискващ за времето си сериозни хардуерни възможности. Буквален превод означава “суров” . За разлика от другите формати той не е систематизиран а е уникален за всеки модел фотоапарат и фирма производител и е под различно наименование и има различно разширение на файла. Правени са опити за унифицирането му като е създаден DNG ( буквален превод- цифров негатив ) но неясно защо не се налага масово. Можете да прочете много за и много против снимането в RAW или компромисното снимане и в двата формата RAW и JPG. Даже в една статия на голям ревю писател прочетох крайни мнения, че за него е важна само JPG снимката, която дава фотоапарата. Производителя ви е дал тази възможност- вие си избирате как да работите 🙂 Ще дам пример за един производител, който не даде този избор – Sigma и култовия модел SD9 от далечната 2002г, който снимаше само в RAW. След небивал хейт по форумите и  надценен таргет от маркетолозите  Sigma се принудиха да сложат JPG  при следващите модели.

За да разберете същността на RAW обработката, трябва да знаете няколко факти за цифровата фотография: в RAW формата няма цвят, няма цветно пространство и няма бял баланс. Тези неща са записани в информативната част на файла , но влияят на резултата чак по време на конвертирането на файла в конвертора и тогава могат да се променят и настроят. От там идва и много често объркване при начинаещите. В познатия ни фото-форум има много въпроси от типа – в какво цветно пространство да снимам? Отговора е : това няма никакво значение, тъй като това е само една цифра записана в exif. Реалното цветно пространство се задава при конвертирането за видим за медията файл – хартия, WEB , монитор с широк динамичен обхват и т.н.  Цветното пространство трябва да отговаря на динамичния обхват на медията. Ако конвертирате за WEB то правилното цветно пространство е sRGB  🙂

Матрицата е черно бяла ( с изключение на foveon матрица на Sigma) и над всеки фотодиод има цветен филтър. Цветните филтри са подредени в матрица. Най-разпространената е подредбата на Bayer и различни модификации, където филтрите са син, червен и два зелени и така се редуват и подреждат в матрица. По определни математически алгоритми сигнала се преобразува в RGB цвят .  Така, че на един фотодиод от матрицата НЕ отговаря един пиксел от снимката а се използва интерполация, така че на 4 фотодиода от матрицата приблизително да отговарят 4 RGB пиксела от снимката.

RAW  файла не е шарпен, не е манипулиран по друг начин. Затова много начинаещи като видят снимката и казват че RAW  дава “по лоши снимки” от JPG без да разбират същността и идеята на самия формат а именно :

  1. Превръщате снимането в творчески процес. Вие разполагате с изцяло необработен файл идващ от матрицата на фотоапарата. Можете да го обработвате както вие си решите, а не както някой друг е решил вместо вас. Вие имате суров материал, чрез който можете да изразите своето виждане, а не да надграждате обработения във фотоапарата JPG.
  2. Корекция на експозицията в много големи граници. В зависимост от класа на фотоапарата можете да коригирате експозиция в рамките на няколко стопа. Можете да използвате и градиентен филтър и да коригирате само в части от снимката. В тази статия сме дали пример за това. Можете да изкарате детайл от сенките и силно осветените участъци.
  3. Точен бял баланс.
  4. Корекция на оптическите и геометрични недостатъци на обектива
  5. Намаляване на хроматични аберации.
  6. Огромни възможности за конвертитане в черно-бяло.
  7.  Професионално калибриране на цветовете и цветен профил на фотоапарата.
  8. Недеструктивни корекции. Всяка  корекция е обратима и не се записва в оригиналния файл а в отделен файл – това е просто промяна не един параметър в RAW конвертора, а не манипулация на целия файл . Това е невъзможно в JPG файл.
  9. Много ефективно шумоподтискане.
  10. Оставям на вас да допълните като коментар под статията.