Студийна фотография – какво е необходимо да знаете за да снимате в студио

студийна фотографияЗа да можете да снимате в студио е необходимо да знаете и спазвате няколко елементарни правила и принципи, свързани с техническата страна на студийната фотография:
1. При студийната фотография във фото студиото вие създавате светлината, за разлика от снимките навън, където светлината ви е даденост. Вие имате контрол върху светлината – характера и количеството светлина.

2. Работи се с импулсно осветление, светкавиците не се наричат ламБи а моноблокове. Те излъчват два типа светлина – импулсно и пилотно осветление.
На чехълчето на фотоапарата се монтира синхронизатор- предавател (вече има модели и с вградено дистанционно) а на един или няколко моноблока – приемници. Останалите моноблокове могат да се задействат и с фотоклетка.
Моноблоковете, както и всяка техника имат класове – любителски, професионален и върхов клас, Съобразявайте се възможностите им за натоварване, за да не дефектират поради претоварване и прегряване. Натоварването в случая се определя от възможностите на най-ниския клас моноблок, който е включен в светлинната схема.

3. Пилотното осветление служи за 3 неща.
 а)– да има светлина за да може да работи правилно фокусната система на фотоапарата ви. Ако не сработва достатъчно точно може да увеличите пилотното осветление, но като се съобразявате с т. в)
б)– да виждате характера на светлината от различните модификатори и къде пада и какви сенки прави.
в)– да видите размера на зениците на модела, ако снимате хора – ако е слаба светлината зениците ще се разширят, ако е силна ще се свият.

4. Работи се само в ръчен режим. ISO – базово, скоростта не трябва да е над синхронната- обикновено е от 1/125 до 1/250, бленда – ако искаме максимална рязкост и дълбочина на фокуса – оптимума е между 8 и 11. Имайте предвид че действителната скорост не е скоростта на затвора а дължината на импулса от моноблока. Обикновено тя е в порядъка 1/1000 до 1/2000. Ако искате да снимате бързо движещи се обекти трябва да използвате моноблокове с къс импулс – така наречените високоскоростни моноблокове с импулс 1/3000 до 1/10000.

5. Белия баланс се определя със сива карта, автоматичния WB не дава повторяеми и верни резултати. Това е така наречен персонализиран бял баланс или custom WB. Може да се зададе директно във фотоапарата или в RAW конвертора.

6. Експозицията се определя с флашметър. Ако искате да се занимавате активно със студийна фотография то този уред ще ви спести много време, ще ви научи на дисциплина и повторяемост на резултатите.

7. Избягвайте да снимате на малки фокусни разстояния близко до модела, понеже геометричните и пропорционалните изкривявания започват да си личат. Много от колегите, които снимат с варио обектив неусетно малко по малко започват да се доближават до модела.

8. Захващането на модификатори на светлина към моноблок се осъществява посредством байонет. При смяна винаги пазете импулсната и пилотна лампи. Уверете се дали е заключен със предпазния щифт. Обикновено се чува характерно щракване на щифта.

9. Снимането в JPG е пълна загуба на време. Причините са няколко:
 а) динамичния обхват е много голям и многократно надвишава възможностите на компресирания файл.
 б) белия баланс и цветния профил се задават в RAW конвертора.
 в) геометричните корекции и аберации също се коригират в конвертора.  При много ярки преходи от светло в тъмно си личат всички дефекти на обектива.
 г) ако снимате в черно бяло , конвертитането се извършва още в RAW конвертора  преди конвертирането в RGB
 д) грешки в експозицията са напълно възможни и много лесно се коригират. Грешки в светлината също, прегаряния и недоекспониране в определени участъци могат да се коригират с градиентни филтри в конвертора. Корекциите са напълно обратими.

10. Трябва да правите разлика между геометрическа светлосила и ефективна светлосила на обектива. Различните обективи имат различна ефективна светлосила и при една и съща светлина ще ви дадат различна експозиция. Затова се прави корекция и калибрация на флашметъра за различните обективи. Примерно АF 50/1.8 и АF-S35/1.8 имат разлика 0.2 бленди в ефективната светлосила , измерено при бленда 8

11. Когато си правите светлинната схема винаги трябва да вземете предвид отражателната способност на стените и тавана и фона. Осветени те отразяват светлина! Затова в добрите фото студия стените са тъмни а тавана висок.  Много честа грешка на начинаещи фотографи в студио да използват чадъри и софтбоксове на голямо разстояние от модела. Те имат много малка насоченост на светлината. Тя достига до стените и тавана, отразява се и намалява контраста, променя цялата визия и идея на фотосесията.

12. Ако не знаете смисъла на по горните термини първо ги научете, после почнете работа във фото студиото. Така ще бъдете много по ефективни и подготвени за студийна фотография.

Всеки модификатор на светлина си има свое приложение и визия. Забравете книжните определения като остра и мека светлина и внимателно изучете модификаторите на светлина. Така ще можете да ги използвате пълноценно. Трябва да отделите много време за работа в студио, за да натрупате опит и да се справяте бързо с всяка поставена ви задача. Защото времето е пари 🙂