Цветовете и модната фотография

 

Създаване на цветен профил на фотоапарат
Създаване на цветен профил на фотоапарат

Много чест проблем при снимките за каталози и онлайн магазини и модната фотография като цяло е несъответствието  на цветовете от снимката с тези на сниманата дреха, мостра, предмет .

Какво губите от липсата на правилни цветове – Основния проблем е че клиента няма как да знае какво купува . Ще кажете че 99% от мониторите на клиентите не са калибрирани, така че все толкова. Голяма част от клиентите вече пазаруват от таблети и телефони. Те за разлика от персоналните компютри са завършен продукт и са фабрично калибрирани, дават много прилични и точни цветове, правилен бял баланс и добър диапазон на възпроизвеждане на цветове. Клиентите стават още по взискателни и изискват да знаят какво точно ще купят . Това особено важи за модната индустрия. Модната фотография трябва да реагира адекватно на този проблем.

Защо се получава несъответствие в цветовете ?
Отговора е много прост. Както за измерването на един метър плат използваме шивашки метър, така и за определяне на правилни цветове трябва да се използват шаблони. Тъй като в другите жанрове на фотографията няма такава нужда от правилно цветопредаване и управление на цветовете тези похвати са малко познати и много често се пренебрегват. Използват се така наречените цветни таблици. Те представляват шаблони от точно определени цветове с които специален софтуер извършва преизчисление и корекции на цветовете. Като при всяка различна светлинна схема се прави снимка на тази таблица и се генерира така наречения цветен профил на фотоапарата. Болшинството RAW конвертори предлагат стандартни цветни профили, които са много далече от реалните цветове. Генерирания нов цветен профил се вкарва в RAW конвертора и се указва да замести стандартния профил.

определяне на бял баланс със сива карта
Определяне на бял баланс със сива карта

Друг важен еталон във фотографията е така наречената сива карта. Тя ни дава неутрален цвят с 18% сиво. Защо неутрален и защо 18% ще запитате 🙂 неутрален цвят е този цвят, на който съставките му са еднакви. Примерно в 127,127,127 . Когато снимаме такава карта и укажем на конвертора че това е сива карта, то той ще преизчисли всички цветове . Това се нарича определяне на бял баланс. Много често сте виждали снимки да синеят или жълтеят. Причина за това е неправилно определения бял баланс (или някакво изтънчено творческо виждане на фотографа )

Защо 18% сиво – установено е че този цвят е точно на половината от динамичния обхват или ако е правилно осветен ще ни даде цвят 127,127,127 . По този начин можем да определим дали имаме правилна експозиция .

Цветопредаване при снимане на мостри

На снимката в ляво е с коригиран, определен с цветна таблица и цветен профил и коригиран със сива карта бял баланс. В дясно е със стандартен Адоб профил и ауто бял баланс.

флашметър - правилно измерване на експозиция

Всичко това важи за правилно определена експозиция. Друг много важен инструмент за правилно управление на цвета е флашметъра, макар и да няма пряко отношение към цветовете. Всички еталони – сива карта и цветна карта трябва да се заснемат при правилна експозиция. Грешното определяне на експозицията ще доведе до изкривяване на възприемането на цветовете, примерно тъмнозеленото може да възприемете за светло зелено и с това да объркате клиента в неговия избор . Особено критични са разликите в краищата на динамичния обхват на медията (най-светлите и най-тъмните нюанси на цветовете) .